28 listopada została oficjalnie otwarta wystawa „Bursztyn i jego imitacje” w Muzeum Ziemi PAN jako reakcja na obecną sytuację na rynku bursztynu, na którym pojawia się coraz więcej imitacji i fałszerstw tego minerału.

„Tej wystawy nie powinno właściwie być, tak jak nie powinno być imitacji i podróbek bursztynu” – powiedziała na otwarciu prof. Barbara Kosmowska-Ceranowicz, autorka koncepcji wystawy i współautorka scenariusza. Niestety są, co jest efektem utrudnionego dostępu do surowca bursztynowego oraz jego wysokich i stale rosnących cen. Bursztyn, jak każdy towar pożądany, jest coraz częściej podrabiany, a jego imitacje są coraz trudniejsze do rozpoznania.

Wystawa została podzielona na dwie części. Pierwsza to prezentacja bursztynu naturalnego, łączonego, prasowanego i modyfikowanego – stosunkowo niewielka, ponieważ w sąsiednim pomieszczeniu znajduje się stała ekspozycja „Bursztyn – od płynnej żywicy do sztuki zdobniczej”. Na uwagę zasługuje tu praca prof. Andrzeja Szadkowskiego z łódzkiej ASP zatytułowana „Biorytm / Eternity” – dar Bank of China, jak również nowoczesne wzornictwo wyrobów z bursztynu prasowanego firmy Amber-Ring.

Druga część to imitacje, które zostały podzielone na wykonane z żywic naturalnych i sztucznych. Do tych pierwszych zaliczany jest kopal – naturalna żywica licząca ok. milion lat. obecnie klarowana, utwardzana i barwiona, by jak najbardziej przypominała bursztyn bałtycki. Sztuczne żywice i tworzywa pogrupowane zostały chronologicznie, od najwcześniej stosowanego szkła i celuloidu, przez żywice fenolowe i fenolowo-aldehydowe, po współcześnie stosowane w jubilerstwie poliestry oraz żywice epoksydowe.

Celem tej wystawy, na której po raz pierwszy zestawiono bursztyn z dość często pojawiającymi się na rynku imitacjami i fałszerstwami tego minerału, jest przede wszystkim uwrażliwienie na to obecnie dość powszechne zjawisko. Nie oznacza to jednak, że powinniśmy bać się bursztynu – musimy tylko wiedzieć, jak go kupować. Zakupy będą mniej ryzykowne, kiedy klient będzie świadom zagrożeń, a całkiem bezpieczne wtedy, gdy będzie domagał się od sprzedawcy certyfikatu autentyczności bursztynu. Ale nie takiego wystawianego przez dany punkt sprzedaży, tylko przez niezależną jednostkę certyfikującą i na spektrometrze – to obecnie najbardziej niezawodne urządzenie do badania bursztynu.

Wystawa „Bursztyn i jego imitacje”
Muzeum Ziemi PAN, Warszawa
czynne do końca maja 2014
koncepcja: prof. Barbara Kosmowska-Ceranowicz
scenariusz: Barbara Kosmowska-Ceranowicz, Katarzyna Kwiatkowska, Alicja Pielińska
aranżacja: Michał Kazubski